Rabu, 5 Oktober 2011

Oh Bila masanya !!!

 
Bercakap soal Bila...?
..ada apa dengan Bila...sudah tentu ada sesuatu dengannya
Antaranya :
1.Bila nak ada marka(couple)???
2.Bila nak kawin???
3.Bila nak kaya???
4.Bila nak pandai???
5.Bila nak pergi Haji???
6.Bila nak mati???
...dan bila-bila serta bila....


xp...dalam banyak22 bila kat atas tu...kawan-kawan selalu suka sebut :
1.Bila la aku nak kahwin???
kadang tu macam nk ambik selipar ketuk ja kepala dia...alasannya mudah..hang nk kahwin..
kahwin la..klu dok
cakap "bila" sampai bila-bila la xkahwin
sebabnya...niat tu ada...xp usaha xdak dn kadang tu..usaha tu dh ada..xp mulut tu dok juga sebut
"bila la aku nk kahwin"
cuba..tukaq..."Ya Allah..percepatkanlah jodoh ku...pertemukanlah aku dengan insan yg bernar-benar mampu
membimbingku ke jalan yg benar"..
klu cmni kan bagus...dari dok mengeluh tanpa usaha dn doa..langsung tiada guna..
sama juga la kesnya bg sesetengah kita yg suka sangat dok sebut :
1.Bila la aku nak Pandai???
2.Bila la aku nak Kaya???
3.Bila la aku nk ada rumah,kereta dan lain-lain???



mengeluh dan merungut..xkan mendatangkn hasil...dan bertanyakn diri sendiri sesuatu yg perlukan usaha utk
tercapai juga tiada guna...semua jawapan bagi Bila dan Bila tu ada pada kita
jd..bg "Bila" yg perlukan usaha...kita sertakanlah "Usaha"
dah usaha jgn lupa pulak "Tawakal dn Berdoa"


xp..bagi "Bila" yg dh komfom kita xkn capai..xpayah la nk sebut "Bila"
misalnya..dh komform xboleh ada anak..
bila nk jadi puteh melepak
harus la..xmampu nak capai....






Kesimpulannya...bagi "Bila" yg mampu utk kita capai dgn "Usaha"
kita berUsahalah utk mencapainya
manakala bg yg dah ditakdirkan kita tidak mampu capai
kita tawakal dn redha
kerana Allah Maha Mengetahui apa yg terbaik buat HAmbaNya

Tiada ulasan:

Catat Ulasan