Isnin, 31 Disember 2012

di manakah layaknya....

layakkah aku pada syurgaNya...
layakkah aku berada dihadapanNya...
layakkah aku mengharap kasih dan sayangNya..
layakkah aku mendambakan segala kebaikan dan rahmatNya...
sedangkan...amalan ku hanya sekecil zarah di hadapan Tuhan-ku....
sedangkan...ada yang lain bertahajud dan menyerahkan segalanya lebih dariku...
Bagaimana layak untuk ku dihadapan Tuhan-Ku...
di mana letak taraf ibadat dan amalanku...
Jika bandingnya pada iman dan taqwa mereka yang lebih tulus dari ku...
meraung jauh aku pada-Nya..
tidak terhintung amalan mereka
yang sudah mampu mencium setanggi syurga
sedangkan amalan aku..belum tentu lepas langit pertama
inikan pula wangiannya...






Selasa, 18 Disember 2012

The Pencil story

Pertama sekali aku ingin mengucapkan syukur kepada Yang Maha Esa..(Alhamdulillah)
- begini ceritanya, semangat nak menjawab ujian kedua Accounting Information System aku terlupa membuat persiapan dengan sebaiknya.

1-Persiapan Mental...
teruk sungguh yang ni..di sebabkan ini adalah ujian objektif ( pilihan ABCD) maka aku pun "light", 'Light' ja study...maka soalan ada 120 aku xpasti berapa aku boleh dapat betul..sememangnya berserah sepenuhnya. rugi sudah....


2-Persiapan material
yakni alatan untuk menhadapi peperiksaan/ujian..aku kategorikan "FAIL" bab ni..selalunya "Excellent" xp kali ni boleh pula terlepas pandang...seharusnya alat tulis dalam bekas pen dan pensil aku lengkap..namun lain pula jadinya...aku terlupa yang pensil aku tertinggal dekat bilik...huh..cemas seketika depan dewan tadi...sudah la semua orang dah masuk..tinggal aku ja terkontang kanting dekat luar cari pengasah pensil dan pensil ...nak balik bilik dah kesuntukan masa..ujian dah bermula...haru biru!!!


Syukur....Allah lewatkan seorang hamba Allah ni..jadi aku pun mencuba nasib..dan Alhamdulillah ada pensil lebih..kalau Allah xhantarkan dia..aku xtau la apa nasib aku xd..menangis xbernada la....Terima kasih course-mate..semoga Allah membalas jasa mu...

Kesimpulannya:
- lain kali siapkan diri xkiralah peperiksaan akhir mahupun ujian..kedua-duanya penting!!!



Ahad, 16 Disember 2012

Kesekian kalinya...!!!

Soroton hidup ini bukanlah semudah langkah yang disangka...tetapi sukar dengan dugaan..Allah menguji selama mana kita mampu bertahan..dan ujian pada setiap insan adalah berbeza mengikut kemampuan....Adakalanya...terasa letih pada dugaan...terasa longlai pada ujian...sekental hati melawan adalah tertakluk pada kekuatan iman...syaitan dan iblis adalah lawan yang sering menggugat ganggu akal dan fikiran ketika jiwa keliru dalam menghadapi kekusutan..Sulit dan sukar...pada jiwa dan perasaan...diletakan dalam kelas sakit jiwa tetapi bukan pada mental..parah jika terbiar..punah bila tersebar..harus dikawal dengan taqwa dan iman...

1.ustaz , ustazah, imam , bilal dan  ilmuan...iman tidak bergantung pada ketinggian ilmu dan juga hujah  dalam kehidupan..tetapi bergantung pada hati yang penuh dengan taqwa dan iman..dan kedua-duanya bergantung pada hubungan kita dengan tuhan..Allah pemilik kehidupan...

2.aku yakin dan percaya..ramai di luar sana..merintih dalam doa dan air mata..memohon pada Allah untuk memberikan kekuatan iman menghadap musuh di dalam jiwa dan perasaan di medan hati dan akal fikiran..jenuh, berperang...dan ada di antara kita tewas pada nodaan nafsu yang berkeroncokkan...bergendang syaitan berpesta arak keriangan...sedihkan...rebah melutut pada cebisan pakaian iman dan taqwa yang berselerakan....ada yang kesal..ada pula yang langsung tidak hairan..hati berbisik esok lusa kau boleh bertaubat hari ni jom berpesta sakan...begitulah setiap kali jika kau tewas pada dendangan godaan syaitan....
kesian..oh kesian....

3".....tidak akan terbukti iman seseorang insan jika tidak diuji oleh tuhan Allah pemilik kehidupan..."
a)jangan berhenti merintis jika di uji tuhan
b)waraskanlah akal jauhi lorong pesta syaitan
c)pilihan itu ditangan kita setiap insan...
d)naluri dan perasaan adalah anugerah tuhan yang sentiasa disertakan ujian
e)tidak akan berhenti syaitan meranapkan iman
f)pecayalah pada tuhan..Allah yang sentiasa memberi jalan...
g)biar berkali rebah dan tewas jangan mudah mengalah menturuti syaitan
h)bangunlah dengan taubat pembuka sinar harapan
i)kentalkan hati menghadapi ujian yang berterusan
j)tidak akan tamat ujian selagi maut belum bersapaan
k)mulakan dengan niat disertakan doa diakhiri dengan tawakal kepada tuhan
l)semoga kita mendapat rahmat dan ganjaran untuk berada dalam lambaian tuhan
m)Insya'Allah...pasti akan lebih baik kehidupan

*alangkah indahnya jika setiap kali mahu melakukan kesilapan kita ini waras tanpa terpengaruh dengan nafsu dan syaitan...namun, apakah iman tanpa ujian..???.jika terasa diri bersendirian yakinlah pada Allah yang terlalu suka pada rintihan acap kali kita menghadapi ujian...
"aku bukanlah kuat dan kental..apatah lagi kebal pada godaan nafsu dan syaitan..acap kali rebah pada serapah bisikan kelalaian dan keseronokan...sehingga aku sendiri merasa jauh dari Allah pemilik kehidupan..merasa rintihan ku telah diketepikan..pada saat itu mengapa aku lupa...ke mana waras akal ku yang panjang dan berjela pada runkaian hadis "tidak akan terbukti iman seorang insan tanpa ujian dari tuhan"...mengapa boleh ku lupa..demi merasai nikmat yang seketika..sehingga laknat dosa dan nista menjadi teman yang setia.... Astarfirullah....anuzubillah...terkunci rapi..saat asrama jiwa bergeledakan mengoncang tanah rata merobohkan pancang rapuh iman dan taqwa...hilang pertimbangan seketika sebelum kembali rebah ke bumi yang nyata..dan kembali sedar pada tuhan yang memerhati gelagat manusia...taubat seketika..sebelum dirobek semula sang saka syaitan esok dan lusa..."

Untuk kesekian kalinya...aku merenung berniat pada perubahan yang yang abadi pembawa harapan yang hakiki...saat ini masih waras mengharap keampunan Allah yang esa..sambil gementar menghadapi tentera syaitan pada keesokan hari....yang lebih gagah dan perkasa bersama meriam bedil  munafik dan panahan kelaian keseronokan nikmat kemaksiatan...

"iman tidak bergantung pada ketinggian ilmu dan juga hujah  dalam kehidupan..tetapi bergantung pada hubungan kita dengan tuhan..Allah pemilik kehidupan.."

"Hidup ini adalah pilihan, pilihan yang sentiasa disertakan Ujian:


semoga aku teguh pada kehidupan ini adalah pilihan yang sentiasa diiringi ujian....semoga teguh...tembok kota keimanan bersama tentera taqwa kepada Allah pemilik kehidupan..Insya'Allah...
Takbir...

Allah huakbar..!!!!



Sabtu, 15 Disember 2012

Cant have it all!!

Nodame ...(cerita jepun)
Sewaktu tengok konsert orchestra xd tetiba aku rasa seperti berada di hadapan Nodame yg sedang buat konsert ...hahaha...mmg best la..cuma sound sistem tu agak kurang memuaskan..apa pun gegar DTSP dengan konsert Orchestra tradisional..aku salute...(dah lama nak merasa g tgk orchestra..almaklumlah dulu..peminat Vanesa May..Maksim...dgn kumpulan pemuzik tradisonal cina..heheh....)

okey..sinopsis sikit...
Orchestra ni dibawakan khas dari Istana Budaya...di kendalikan oleh Mr Yazid Zakaria sebagai Conductor...kemudian ada pemuzik tradisional melayu India cina dan lain-lain termasuk alatan muzik moden...antara lagu yang didendangkan adalah seperti...
1.Madley P.Ramle
2.Madley Michael Jackson
3.Bunga Tanjung & Bunga Ros
4.Perigi Biru
5.Solo seruling, sita dan sape
6.selingan dgn jenaka dari kumpulan Mamu & oppa Gannam Style
7.Live oleh Stacy - Kasanova, Pelangi Senja
8.Penutup - Boria 1 Malaysia




Cost For gone:
malam ni aku ada latihan..xp aku skip sbb malas..tetiba ada rezeki tiket free utk tgk orchestra jadi aku pun join la...hahaha..kesimpulannya xp latihan jadi xdapat tips utk ambil ujian selasa depan..kahkahaakha..xp dapat liburkan hati dengan muzik...tersangat lagha kan....hem..

Langkah Kanan....
lepas tgk Orchestra...perut lapaq....jadi soru time...p menapak dekat Stadium Bandaraya..huh..nyaris2 terlepas rezeki nk merasa Burger Bakaq...sbb kedai tu tutup jam 12 pagi..kami sampai jam 11.58 malam..lagi dua minit ja..nasib baik sempat...(bak kata mamu burger bakaq...langkah kanan ni...kmi dh nk tutup kedai..nasib hampa awai cikit ja..hhahaha..)
erm...Burger tu not bad..Alhamdulillah sedap dengan resepi sendiri...dan yg peting rasa dia hampir sama dengan Burger Mc D...cuma liat cikit ja.harga dia pun lebih kurang Mc D juga la...xp its okey what..tolong peniaga Malaysia....hahaahha






Jumaat, 14 Disember 2012

Ku dilambung Pening....

Lately...dizzy
jalan2 pun rasa macam dunia ni berputar...terhuyung hayang..
owh..........
migrain...x juga..cuma sesekali terasa seperti berada di atas kapal yg dilambung ombak..terhuyung hayang....
hem.....orang kata disebabkan power kaca mata naik...
mungkin la juga..sbb ni bila duduk, berbaring dan berjalan sesekali terasa seperti dunia ni terhuyung hayang....owhhhhhhhhhhhh..Allah..tolong aku.....
okey..jom p jumpa doktor yang kelazzz tu..........
----tahu dah nnt apa yg dia nk kata,
Doktor:awak ni student ka?
Aku:ya doktor, sy student
Doktor: awak ni xda sakit apa cuma stress ja...mungkin sbb banyk kerja dan selalu fikir banyak benda tu yang jadi macam ni...
Aku: dalam hati..(setiap kali aku datang jumpa dia, asyik ayat ni ja dia kata...sakit perut pun guna ayat yg sama..okey...entah2..ijazah dia Ijazah U_ _ pa....teteteteetetettttttttttt...(teringat iklan dekat Utusan...hahahahahahaahahha)


Rabu, 12 Disember 2012

..............12-12-12...................

Alright...disebabkan ini antara tarikh yg special...jadi aku pun nk update la rentetan sepanjang hari 12/12/12..hahah


1. Ku berjalan di dalam hujan
Jam 1 pagi xd p makan dekat nazri tom yam dengan "winky winky"..huhuhu...sbb perut lapaq sangat dan xmau susahkan roommate beserta orang lain maka kami pun berjalan kaki...huh..rasanya dah lama aku x berjalan p nazri..kali terakhir adalah pada semester 3...lepas ja cik PKB dimiliki YB hutan kampung..aku n da geng dah xmain jalan2 kaki ni...asyik kuda PKB ja.eh eh...jd semalam adalah kali pertama sejak sekian lama..hampir satu sidang lebih kot xberjalan ke sana...paling koman pun mesti naik moto...dalam perjalanan tu..aku dh kata dah dekat winky winky..klu hujan ni macam mana...hem...p alhamdulillah selamat xp bila balik dah dekat Fajar..hujan pun mula mengkuyupkan aku..hahahaha...masin sungguh mulut...huhuh dan yeah...sbb dh lama xmandi hujan kan..jadi semalam rasa la....hahaahha...(terkenang waktu dengan geng bakti dulu...hahah)

 2. Selesai...
Alhamdulillah..setelah berminggu tertangguh akhirnya tugasan terakhir utk semester ni sudah selesai..harap2 la...xp dengaq cita macam ada lagi ja yg nk menyusul lepas ni...hahahah..apa pun lega sudah sbb asignment yg lecture bg ni..agak lama juga la aku cari maklumat....(alasan..sebenarnya malas..heheeh)...xp hari ini..huhu..xsampai 1 jam dah jumpa dan habiskan xsampai satu hari...hahahaha..yeah..boleh menarik nafas lega sudah.......

3.Ni dosa aku bukan dosa hang...
YUhuhuhuhuh....sentap uolss dn marah pun ada juga...dh banyk kali aku kena..xp xpernah serik pun..hahahahah..sbb i kental uollsss..hahahaha ya la sangattttttttttttt.....hari ni tub tub isu tegur seorang teman ni timbul...maka jd hot topic sat time makan...okey apa yg aku tegur tu xleh nk cita dekat c ni....InsyaAllah..semoga suatu hari nnt pasti akan ada sinar...yg jd isu dosa aku bukan dosa hg tu mcmni..besa la..i kan suka bertekak dan suka meledak...pantang orang letak minyak..ke ba bom la...hahah..tersangat....ribut kan...
macam ni dalam dok sembang pasal isu tegur2 ni..tiba-tiba ank sedar masuk campur...huhuh...pom pang..pom pang...bom....
Aku:sekurang2nya aku tegur tu lebih baik dari aku mengata dekat belakang..bukan macam orang lain dok mengumpat lepas tu xnk tegur..makin bertambah lagi dosa...
Anak menakan:itu dosa aku ka dosa hang???
aku:huhuhu..dalam hati..(diam sat..okey betul apa hg kata.......tiba-tiba terdetik sat...hg tnya aku dosa aku ka dosa hang...xp bila kot belakang yg hang dok kisah orang yg aku tegur tu salah sana salah sini tu apa hal pulak..xsama ka dengan kata-kata hang(dia nk buat apa pun tu dosa dia bukan dosa hang..)
Alhamdulillah
nasib baik aku xlepas apa yg aku fikirkan time tu..klu x xtau la apa yg akan jadi..mungkin tarik muka kot.............huhuhuhu

4.Rezeki...
syukur..Alhamdulillah
a) dapat makan free dekat kafe cik ani...sebenarnya baru ja plan nk p beli bihun goreng xp tiba-tiba ja cik ani panggil suoh ambil pa ja yg nk makan...huh..syukur..perut pun sedang lapaq...rezeki jgn ditolak maut jangan di cari..hehehe
b) dapat solat maghrib berjemaah dekat masjid hari ni...sebelum ni xsempat, selalu ja solat dekat bilik..InsyaAllah semoga ada kekuatan lagi untuk ke masjid ..(huhuh harap2 bukan solat jenazah mayat aku sudah..heheh..(he....okey, baru dapat tau Pak Ku yg meniaga dekat Fajar tu adalah salah seorang Imam dekat masjid USM...patut la rajin ja dia ada dekat masjid)

 5.Lawatan muhibah
a) dapat melawat IPS...hahah..cam perak ja kan...sebab selalu ja melintasi IPS xp xpernah masuk pun..jadi hari ni singgah sat...melawat...
b) dapat melawat pusat sumber HBP...huhuh..jakun seketika..sbb seblum ni aku xpernah tau pun kata HBP tu ada pusat sumber sendiri...hahahah..nasib baik xd ikot winky winky p sana...dapat juga tau...

 6.Lain-lain
a) ada orang tu mengelakan diri.....
b) ke bukit gedung....makan malam
c)di bilik meng "update" blog..hahahah
d)ZzZzZzZzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Selasa, 11 Disember 2012

Bila Arab bertemu rumi...

Salam...pernah x hampa buka FB dan terbaca satu perenggan dengan beberapa huruf diterbalikkan pada setiap perkataan dengan tujuan untuk menguji sejauh mana minda kita boleh membaca walaupun ada perubahan...?

contoh;
fi yuo cna raed tihs, yuo hvae a sgtrane mnid, too.
Cna yuo raed tihs? Olny 55 plepoe tuo fo 100 anc.

i cdnuolt blveiee taht I cluod aulaclty uesdnatnrd waht I was rdanieg. The phaonmneal pweor of the hmuan mnid, aoccdrnig to a rscheearch at Cmabrigde Uinervtisy, it dseno't mtaetr in waht oerdr the ltteres in a wrod are, the olny iproamtnt tihng is taht the frsit and lsat ltteer be in the rghit pclae. The rset can be a taotl mses and you can sitll raed it whotuit a pboerlm. Tihs is bcuseae the huamn mnid deos not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe. Azanmig huh? yaeh and I awlyas tghuhot slpeling was ipmorantt! if you can raed tihs forwrad it.

Tapi entry ni bukan nk cita pasal kepantasan otak atau kehebatan minda kita.xp aku nk highlight kan isu berkenaan pasal short form dan juga perkataan arab yang dieja mengikut sebutan rumi atau Bahasa Malaysia
Sebelum tu baca apa yang En Fetri Yahya kata:


Isu yang aku nk ketengahkan adalah berkenaan isu mengeja perkataan arab dalam rumi dosa xberdoasa...macam ni mengikut apa yang aku belajar waktu form six dulu bahasa pinjaman dieja mengikut sebutan misalnya...
1."intergriti' - Integrity
2.Monopoli - Monopoly
3. dan lain-lain

walaupun dieja dalam rumi xp masih lagi sebutan dalam bahasa Inggeris...malainkan kalau dalam bahasa baku sebutan haruslah betul mengikut bunyi suku katanya...xp adakah semua rakyat Malaysia akan bertutur dalam baku..yang duduk" KL n Jb pun dok kita = kite, xp nasib baik kota xjd Kot_

okey tetetetetet..........hahaha

back to isu:
erm..ada satu tu isu dekat Fb suruh eja InshaAllah kepada In Shaa Allah...alhamdulillah bagus..xp ada ka org eja InshaAllah sebut lain..mesti sebut In Shaa Allah juga kan..sama juga kes Akum, Askum dan lain2..sbb niat tulis tu bukan nk menyamakan maksudnya dengan maksud yg lain cuma ringkasan...xp yg membaca masih juga sebut Assalammualaikum...dan berbalik pada petikan uji minda xd tu...kita tetap mampu membaca walaupun ditunggang terbalikan selagi kita faham apa yang nk disampaikan....dan aku amat bersetuju dengan kenytaan En Fetri..heheheeh

Kesimpulannya:
xsalah pun nk eja macam mna xp kalau boleh elak kita elakan..klu nk short form pun xsalah asalkn orang faham dan sampai maksudnya..yg pening niat kita yg menulis dan membacanya...huhuhuuuhuhh

Komfius Istilah M_ _ _ _ U




"orang Melayu ditakrifkan dalam Perkara 160(2) sebagai seseorang yang beragama Islam. Lazimnya, mereka ini bercakap dalam bahasa Melayu dan mengamalkan adat istiadat Melayu. Seseorang itu dikatakan Melayu apabila lahir sebelum kemerdekaan di Persekutuan atau di Singapura; atau ibu atau bapanya lahir di Persekutuan atau di Singapura; atau pada hari merdeka berdomisil di Persekutuan atau di Singapura.
Di samping Perkara 160(2), Melayu turut ditakrifkan di bawah Perkara 89(6) yang menyatakan bahawa seseorang itu disifatkan sebagai seorang Melayu bagi maksud merizabkan tanah di bawah undang-undang bagi negeri mereka bermastautin. Perkara ini menjelaskan bahawa takrifan Melayu itu boleh dipecahkan kepada dua, iaitu berdasarkan sosiobudaya dan berdasarkan Perlembagaan Persekutuan.
Terdapat beberapa perkara yang boleh dibincangkan dalam kedua-dua takrifan di atas. Pertama, untuk menjadi seorang Melayu mengikut Perlembagaan Persekutuan tidaklah semestinya seseorang itu berketurunan Melayu. Seorang India boleh dianggap sebagai Melayu sekiranya beragama Islam, menjadi kelazimannya bertutur dalam bahasa Melayu, dan mengamalkan adat Melayu. Sebaliknya, walaupun dia seorang yang berketurunan Melayu sekalipun, bagi maksud Perlembagaan, dia bukan Melayu jika tidak beragama Islam."

Kalau dirujuk dari istilah perlembagaan Melayu tu dirujuk pada:
   "orang Melayu ditakrifkan dalam Perkara 160(2) sebagai seseorang yang beragama Islam. Lazimnya, mereka ini bercakap dalam bahasa Melayu dan mengamalkan adat istiadat Melayu"

Tiba-tiba aku terfikir sesuatu setelah berdiskusi dengan kawan aku yg sedang membuat proposal, dia berkata pada aku kalau merujuk perlembagaan maknanya mana-mana orang Islam yang mengamalkan budaya serta bertutur dalam bahasa melayu maka dia diiktiraf sebagai melayu...Namun, kenapa kita x kata orang putih atau mana-mana bangsa lain yang beragama Islam dan mengamalkan serta bertutur dalam bahasa melayu sebagai orang melayu...hem...kan....kenapa err...sbb klu ikut perlembagaan depa dah layak dah...xp kenapa kita xkata depa orang melayu pula..xp digelar sebagai muslim..India Muslim, Cina Muslim, dan Muslim secara keseluruhan selain dua bangsa ni kepada kaum lain yang beragama Islam serta mengamalkn budaya dan bahasa melayu...dan kalau dirujuk balik pada petikan artikel tu dia ada sebut seorang india dianggap melayu sekiranya beragama Islam...hem xp klu cina yg beragama Islam kenapa xkata melayu xp masih dok panggil cina muslim lagi kan...wowowowo....pelik sudah...

Kesimpulan:
1.Kawan aku yg sedang melakukan master tu dia kata
"aku melihat melayu tu dari sudut darah"
jadi maksudnya, mereka yang berkahwin campur(melayu + lain2) atau berdarah kerturunan melayu boleh digelar melayu....kerana sukar untuk mencari melayu sejati...huhuhu...ya la...sedangkan ada juga Sultan/raja di Malaysia pun bukan melayu jati uolllsss...apatah lagi rakyatnya...heheh..okey i pun mix okey g tuuuuuuuuuuuu..hahah(PERASAN!!!)

2.Dok melalut pasal melayu lupa pula pasal isu "muslim xsemestinya melayu"..okey, macam ni ya kawan2...semua melayu InsyaAllah lahirnya adalah sebagai Muslim..xp Muslim di Malaysia xsemestinya melayu. Hal ini adalah kerana muslim dekat malaysia ni merangkumi cina,india,dan kaum2 lain yang menganuti agama Islam...senang kata Muslim tu semua orang yang beragama Islam di seluruh dunia...termasuk negara kita...hehehe



Jumaat, 7 Disember 2012

KRISTIAN UNTUK MALAYSIA !!!

AGENDA KRISTIAN UNTUK MALAYSIA TERBONGKAR DI JERUSALEM
Ustaz Muhammad Abdullah Al Amin


Kembara Universiti Kehidupan Ke 10 ke al-Aqsa bermula dari 26 November hingga 3 Disember 2012.
Seperti biasa, hari pertama kami sampai ke Jerusalem, kami akan masuk ke dalam hotel, berehat sebentar dan kami akan terus ke masjid al-Aqsa untuk mendirikan solat Maghrib dan Isyak di al-Aqsa. Pulang waktu Isyak, kami akan makan malam di kafe hotel.
Mahmood, pemandu pelancong yang biasa dengan saya mencuit bahu saya dan mengajak saya ke satu sudut;
“Muhammad, mari sini” katanya.
“Kenapa?” tanya saya agak kehairanan kenana wajahnya agak serius, nada suaranya, agak perlahan seolah-olah ada rahsia yang ingin dibisikan pada saya.
“Tinggal bersama kamu di hotel ini satu rombongan dari Malaysia” terang Mahmood.
“Oh ye ke!” saya agak gembira mendengar berita itu.
“Tapi mereka rombongan Kristian” kata Mahmood lagi.
“Ye ke, ah, di sinikan banyak tempat penting buat Kristian, tentu mereka nak ziarah” kata saya.
“Sepanjang perjalanan dari border Jordan-Israel, mereka memang mengutuk Islam dan sangat tidak puas hati dengan orang Islam di Malaysia, mereka memang anti Islam” Mahmood Menambah.
“Mereka tak tahu aku Islam, mereka ingat aku Kristian” Mahmood semakin rancak berbual dengan saya di satu sudut di bahagian tangga.
“Memang bukan Islam di mana-mana pun tak suka Islam” kata saya tenang.
“Tak, mereka ini  lain, mereka memang anti Islam di Malaysia” terang Mahmood bersungguh-sungguh.
Perbualan malam pertama itu habis dengan rasa tidak puas hati Mahmood terhadap rombongan Kristian dari Malaysia ini.
Selama berhari-hari kami di hotel yang sama, berselisih di dewan makan, memang rombongan ini tidak menegur kami sedangkan mereka dari Malaysia, duduk di Malaysia.
Tidak ada sepatah pun bahasa Melayu yang keluar dari mulut mereka sedangkan kami saling mengetahui, sama-sama dari Malaysia.
Ada juga kami ingin menegur siapa, tetapi tidak di jawab atau jawapan yang sangat dingin.
Saya tidak tahu, apakah tujuan mereka datang, sama ada untuk lawatan atau ada apa-apa persidangan Kristian yang mereka hadiri.
Saya tidak mengambil perhatian apa yang berlalu walaupun pada tiap-tiap malam, Mahmood akan menceritakan pada saya mengenai ketidak puasan hati mereka pada Islam di Malaysia.
Mahmood memarahi saya…
“Apa dah jadi pada kamu orang Islam di Malaysia hingga hilang sensitviti dalam mempertahankan hak kamu?”
Apa yang mampu saya jawab hanyalah…“berpecah, dan ramai yang berpecah…”
Jawapan yang sangat tidak bersemangat dan seolah-oleh maksudnya, “apa nak jadi, jadilah…”
Ya, kurang rasa sensitiviti….
Allah ingin menunjukkan pada saya sesuatu terhadap jawapan di atas……
1 Disember 2012 jam 8.30 pagi, hari terakhir kami di Palestin…
Biasanya hari terakhir saya akan membawa jemaah semua ke Mount Of Olive (Jabal Zaitun), Pemandangan al-Aqsa dari atas bukit ini terlalu cantik terutama pada waktu pagi, ketika memancarnya cahaya matahari dari arah timur, ia menyerlahkan lagi warna emas Dome Of Rock.
Bas yang kami naiki pada pagi ini adalah bas yang dinaiki oleh rombongan Kristian dari Malaysia sehari sebelumnya.
Seorang jemaah menghampiri saya dengan membawa beberapa helaian kertas yang terdapat di dalam bas ini.
Saya menatap kertas yang diberikan pada saya. Mata saya tertumpu pada tulisannya dan ia menjadikan jantung saya berdegup kencang, mungkin seperti degupan jantung Mahmood sejak seminggu lalu.
Tulisan itu berbunyi:
Decree For Malaysia
“We decree and declare that Malaysia will be a “Rainbow Nation” in seding missonaries to bring the gospel to the surrounding nations as well as be the gateway to open its doors to outside missionaries to preach the gospel here..”

Tafsirannya,
"Kami dekri dan mengisytiharkan bahawa Malaysia akan menjadi" Negara Rainbow "dalam menghantar missonaries untuk membawa Injil kepada negara-negara sekitarnya serta menjadi pintu masuk untuk membuka pintunya kepada pendakwah luar untuk memberitakan Injil di sini .."
Ini agenda Kristian di Malaysia, inilah yang cuba  Mahmood ceritakan pada saya sejak semingga lalu.
Ketika di Malaysia, saya selalu mendengar tentang agenda pendakyah Kristian, dan setiap kali berita itu keluar saya cuba untuk tidak mempercayainya kerana masih bersangka baik pada mereka.
Lebih-lebih lagi, ada sahaja golongan ahli politik yang memberikan komen popular yang menafikan fakta ini.
Kalau ada orang yang cuba bawa fakta ini, orang itu akan dicap sebagai penipu dan pembohong.
Hal ini menjadikan ramai orang Islam kita merasa berada di zon selesa kerana mempercayai  ahli politik yang punyai kepentingan.
Bagi pendakyah pula, mereka memang berada di zon paling bagus kerana usaha dan perancangan mereka di nafikan sendiri oleh orang Islam. Mereka boleh buat apa sahaja kerana orang Islam sangat tidak sensitif, malahan ada yang membela perbuatan mereka.
Ada beberapa perkara yang saya ingin tekankan:-
1. Bagi pendakyah Kristian, jangan pandang rendah kemampuan pendakwah Islam yang tidak berkepentingan di Malaysia. Kami para pendakwah dan orang-orang yang ikhlas akan tetap mempertahankan kedaulatan Islam di Malaysia sama ada menang atau kami mati di dalam usaha ini.
2. Malaysia bukan milik orang politik yang ada kepentingan yang  menyokong tindakan kamu kerana harapkan sokongan, Malaysia di dokong oleh ramai pejuang agama Islam, bangsa muslim  dan tanah air umat Islam. Kalau orang politik sibuk dengan perpecahan mereka, maka perjuangan itu tetap dibahu oleh umat Islam dari bidang lain.
3. Bagi umat Islam di Malaysia, ini bukan gimik popular, saya bukan ahli politik yang inginkan popular, Biarkan ahli politik bergaduh sesama mereka, yang boleh kita damaikan, kita damaikan atau sedarkan dengan apa cara sekalipun. Perpecahan ini satu yang sangat merugikan. Orang Kristian berbincang hingga ke luar negara merancang untuk mengkristiankan Malaysia, kita hanya menafikan dan hilang sensitiviti.
4. Bagi sahabat-sahabat dari Jabatan Agama Islam, anjurkanlah banyak program-program untuk menjaga dan mengawal umat Islam di Malaysia, bahagian zakat jangan berbangga dengan jumlah kutipan, tetapi usahakan untuk kepentingan umat Islam melalui lapan asnaf seperti yang disebut dalam al-Quran.
5. Bagi semua penguatkuasa agama. Jangan percaya dengan zon selesa yang dibisikkan dan penafian yang dicanangkan oleh orang berkepentingan. Jalankan pemantauan dan penguatkuasaan menurut enakmen yang telah diputuskan.
6. Bagi orang kaya, tolong infak harta untuk menganjurkan program-program keagamaan, semoga Allah sentiasa bersama anda sekelian.
7. Bagi sekelian yang membaca, kita umat Islam terlau beriya-iya ingin menjaga hati orang bukan Islam, adakah orang bukan Islam menghormati dan menjaga sensitiviti kita? Jalankanlah tugasan masing-masing di dalam ruang lingkup kemampuan anda semua, semoga Allah membantu usaha kita.
Semoga pendedahan ini memberi inspirasi pada saya untuk terus membahu Islam, yang ingin bersama mari, yang mahu mencebek dan tidak percaya silakan, yang mahu berfikir, renungkan dan yang mahu mendokan, doakan semua umat Islam di Malaysia agar terpelihara dari agenda global orang kafir.
“Universiti Kehidupan Pengajian Sepanjang Hayat”
Al-Faqir Ila Rabbihi
Muhamad bin Abdullah
Putra Heights
6 Disember 2012 jam 1.15 pagi

Patah sayap bertongkat paruh, Imemperjuangkan dan mempertahakan Islam akan tetap menjadi keutamaan di dalam hidupku, biar berputih tulang, jangan berputih mata!

Perkongsian: http://zul4kulim.blogspot.com/2012/12/konspirasi-jerusalem.html

Jumaat, 30 November 2012

Berkalung noda

saat jiwa teronta-ronta
di tarik serakah hafsu
diumpil-umpil iman di hati
terpaku seluruh roma
bergetar dada ini

pada rabbi...
kukisahkan segala resah
mohon perlindungan
dari simpang hina kemaksiatan

liku-liku ini adalah simpul
yang harus aku rungkaikan
kesulitan ini pasti tersirat
sejuta rahmat dari tuhan

biar berkali pernah ku rebah
bukan lagi pada kali ini
harus ku pertahan
sedaya mungkin wajib ku melawan

keyakinan hanya pada tuhan
yang mezahirkan segala kesulitan
dan juga yang memberikan setiap jalan
inshaa Allah
pasti akan ku lepasi ujian ini
demi sebuah kehidupan dan rahmat dari tuhan







Sabtu, 24 November 2012

No use la!!!



Don’t Speak!!!
Apabila kita manasihati orang lain dan kita mengharapkan orang itu utk mengikuti apa yang kita nasihatkan seharusnya kita nilai dan munasabah dahulu adakah diri kita ni layak utk menasihati orang lain…sbb adakalanya kita memberi nasihat xp kita juga masih mengingkari nasihat yang kita beri….banyak lah kes…
“cakap xserupa bikin….lebih sudu dari kuah…”
atau..kadang  tu kita sendiri sedang lakukan kesalahan….xp pada masa yang sama masih menasihati orang lain utk tidak melakukan sedemikian…
memang la xsalah pun kalau orang yg sedang buat salah tu manasihati…xp adakah orang yang mendengar tu nk mengikutnya, melainkan orang itu Insaf dahulu dan kemudian bercerita mengenai kekesalannya..barulah ada terkesan di hati…dari orang yang buat salah x sedar2 xp boleh pula dok nasihatkan orang…..(xp xda pulak aku suruh hampa wat salah pastu insaf..ni utk certain kes ja)

Kepimpinan  melalui teladan …(betulkan  jika aku salah)
sure kan kebanyakn orang dekat Malaysia ni akan dengaq perkataan ni…Ingat paling terkeji andai kata pemimpin yang kita percaya xp xmampu nk menjadi contoh yang baik..misalnya contoh yang paling dekat dengan kita adalah;
1.Ibu bapa terutama ayah – sbb dia adalah ketua keluarga..jika seorang ayah gagal menerajui keluarganya maka akan terkesanlah seluruh keluarganya…
2.Orang yang lebih tua dari kita: abang, kakak, pak cik, mak cik, atuk , nenek dan lain-lain
3.guru – merupakan insan yang paling terbaik utk dijadikan teladan..sbb tu tugas seorang guru tersangat berat…hingga ke akhirat akan dituntut tanggungjawab seorang guru
4.pemimpin pelajar
4.lain2 bidang

Soroton:
okey, motif aku tulis ni sbb aku kecewa dengan teammate aku yang seharusnya menjadi teladan kepada adik junior ataupun orang baru dalam kumpulan kami…siapa pun akn kecewa jika sedang asyik sahabt aku seorang ni beri penjelasan dan penerangan boleh pula teammate aku yang lain main-main dekat belakang….kalau nk main xsalah nnt kita main la sama-sama…InshaaAllah…
orang cakap waktu nak melawak kita melawak..waktu serius kita serius..baiklah maybe aku juga ada buat silap atau pernah buat seperti yang teammate aku lakukan dekat kawan aku…sbb kita kena selalu ingat Allah pay cash….Cuma apa bentuknya..kita xtahu..jadi sama2 munasabah diri….


Jumaat, 23 November 2012

Kroni Vs Rezeki!!!

Salam..uollss,...
selalukn kita fikir pasal kroni mencantas rezeki orang lain...atau mengkayakan adik-beradik sendiri..kemudian sama-sama melatah dalam melaungkan di mana KEADILAN???
xp kita selalu lupa bahawasanya rezeki tu dari Allah..maha pemurah lagi maha mengasihani...maka janglah kita ni terlalu taksub dengan perkataan "kroni" tu!!!...sbb Allah juga suruh kita berusaha barulah dia boleh bagi...betul x???

baiklah...ni aku nk cita pasal situasi kroni dalam kerajaan:
1.kes kerja dalam jabatan kerajaan di isi adik beradik dan kaum kerabat sendiri
2.projek-projek kerajaan di beri pada kaum kerabat sendiri
3.segalanya yang berkatan peluang dengan kerajaan diberi kepada adik beradik sendiri

Assalammualaikum?????dengaq sini, macam ex-bos cheq kata dalam kerajaan sahaja kita nk tengok pasal kroni...xp dalam hal yang lebih mudah dan jelas di depan mata tiba-tiba kita jadi buta...

1.kes dekat majlis kenduri
Pernah hampa/ahli keluarga hampa di majlis keraian...hampa chop@reserve@jaga awal2 kerusi dan meja utk keluarga sendiri..dengan tujuan xnak duduk asing-asing dan nk makan sekali..dekat sini hampa ada terfikiaq x yang perbuatan hampa tu pun dh kira kroni???komfom xkan...sbb ni bukan kerajaan..ni hal nk kecik ja....(hahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh..tengok..kan aku dh kata, bila hal yng jelas depan mata mesti kita dah jadi buta),...cik kak..cik adik..cik abang..sbb benda yang remeh ni la...dah jadi besaq....kroni dalam jawatan..kroni dalam projek...kroni...kroni..dan kroni...orang kata2 "sikit-sikit lama-lama jadi bukit"....

2.kes beratur utk beli tiket/makanan dan lain-lain
Selalukan kita akn buat time beratur nk beli tiket bas..kenapa kita kena beli utk adik beradik atau kawan2, kenapa kita xsuruh dia ja yang mai beli sendiri...contoh, tiket bas utk 4 tempat duduk ja yang tinggal..tiba-tiba ada kita yang pertama,kemudian ada 3 orang lagi belakang kita dekat depan kaunter nak beli tiket...kita dah beli habis 4 tiket..utk diri sendiri dan kawan2 lain..dan yang belakang tu xdapat la tiket tu....Dekat sini kita xpernah pula sebut atau laungkan keadilan...sbb kita dah memonopoli pasaran  dan tolong kaum kerabat(dengan asalan takut tiket habis..jadi di mana keadilannya......???)sama juga la..time nk beli makanan..senang-senang ja kan..orang lain beratur panjang..tiba kawan kau datang lambat chilok depan kau...atau mai lambat dia minta suruh kau order utk dia...sbb takut dia lambat dapat..habis tu yang beratur panjang belakang hang tu pulak cmna???pernah hang terfikiaq pasal depa mai awai dan kena tunggu....kenapa hang xkata ini xADIL???

OKEY tu baru kisah kroni..sekarang jom kita ke kisah rezeki...
1.pada pandangan aku..kadang2 tu aku lihat kroni juga satu rezeki...sbb apa...semuanya di tangan Allah.kroni cuma satu usaha saja...contoh la kan...hg minta kerja..lepas tu ada orang dalam..okey..dh kira dua usaha la tu..xp tiba-tiba hg xdapat...sbb apa ada orang lain yang dh ambil awai2 kroni dia utk keja tu...maka..kita akan cakap nk buat cmna dah xda rezeki......heheheheh

2.sama juga la kalau dalam projek pun...kalau dh Allah xizinkan rezeki projek tu milik kita nk buat cmna kan...jd redha la...usaha dekat tempat lain pulak...janganlah kita ni mudah melatah...kata orang Islam...xp kalau aku pun mesti juga ada rasa xpuas hati..sbb kita akan bersuara di mana ketelusannya dalam penilain...jadi sebelum kita bercakap pasal ketelusan atau integriti..lebih baik kita renungkan balik pasal 2 dua perkara pertama yang aku dok cita kat atas tu..ingat Allah pay cash..xp cash dalam bentuk apa kita xtahu..

KESIMPULANNYA:
Sentiasalah positifkan diri kerana hasilnya juga pasti baik..Inshaa Allah..dan selalulah tanamkan dalam minda kita sebagai orang Islam..bahawasanya rezeki tu milik Allah..xkira lah kita ni ada cable ka..ada wayer ka ada USB ka...utk dapatkan sesuatu..xp yang maha menentukan adalah ALLAH S.W.T... InshaaAllah

"...kalau makanan yang dah dalam mulut pun, Allah kata tu bukan rezeki kita maka bukanlah.."


Rabu, 21 November 2012

Oh ibu oh ayah...dengarlah....

Alhamdulillah..dalam kekalutan balik cuti semester yang lalu banyak benda yang sempat aku update dan harungi.macam ni dalam dok sembang2 dgn kak chik aku pasal family jiran sepupu tiri sebelah laki kawan kepada kawan adik aku punya kawan...pasai depa ni adik beradik dok mengungkit ayah dan mak depa sayang lebih kepada adik beradik yang lain..misalnya, kes 1

A)bila susah x tolong
ada la satu hari si abg dia ni nak kawen...lalu dia xpuas hati sbb dia tgk kawan2 dia semua yg kawin ada adik beradik, mak ayah tolong...(ya la depa yg mak ayah tolong tu semua orang senang dan kerja bagus2..adik beradik dia tu apa la sangat...kerja pun cukup-cukup makan ja)..lepas tu dia pun ungkit la..
- time dia susah g kerja moto hilang xda sapa pun tolong dia....event ayah dia pun xtnya dia g kerja nek apa...
- time dia belajar dekat kolej...mak ayah dia xsupport pun dia belajaq...

*Pencerahan - waktu moto dia hilang xada pulak dia telephone atau bgtau kata moto dia hilang..jadi macam mana orang nk tolong ...kemudian bila dia sebut pasal belajar...dia xtahu ka bahawa adik beradik dia yang belajar dekat perlis dan kedah tu semua kerajaan tanggung..bukan mak & ayah dia yang tanggung..lagipun waktu dia belajar ambil elektrik..ayah dia siap keluarkan wang RM70 sebulan xp hasilnya xada pulak ke mana....

*Renungan:
1)fikirlah, waktu kechik2 ada x mak dan ayah hang merungut kata hang menyusahkan dia..waktu hang sedap2 makan dekat rumah dapat duit belanja ada hang tau kata mak dan ayah bawa bekal dan adakalanya belapar sbb nk penuhkan perut anak2 dia...perlu juga diingatkan tanggungjawab seorang ayah kepada ank lelakinya tamat bila mana ank lelakinya mencapai usia akhir baligh..senang cita form 4..lepas tu kira dah xberdosa dan bukan lagi tanggungjawab seorang ayah....bila tiba hal berkahwin, hang lelaki..hang nk berkahwin..maka perlukah hang mengharapkan bantuan daripada orang lain utk menolong hang buat kenduri dan sebagainya..Assalammualaikum???kalau nk berkahwin pun hang mengharapkn bantuan daripada orang lain...kesimpulannya macamna hang nk sara ank dara orang nk bg bakal anak2 hang makan....hei, kalau dah xmampu tu cuba secara xmampu atau usaha la sehingga mampu bukan mengharapakn orang tapi berharap dan bergantunglah pada Allah....

2) janji - janji
tetiba teringat pasal cita2 kawan2 sekolah ...dulu katanya habis belajar nk tolong emak dan ayah last2 belum sempat lakukan semua tu..dah jadi isteri dan suami orang..(okey,baik...mungkin dh jodoh sampai..atau Allah dah merancangkn segalanya)..berbalik pula kepada kisah kawan kepada kawan sepupu tiri aku punya adik punya bini punya sepupu punya kawan....dulu kakak dia ni dapat tawaran p belajar..okey fine kakak dia refuse xnk study sbbnya dia kata family susah nnt kena berhutang sini sana..lagipun time tu mana nk ada PTPTn macam sekarang...jadi suatu hari dia bergaduh dengan adik dia..habis lah semua cerita2 dulu kala keluaq:
-.aku dulu study pakai duit biasiswa xpakai duit mak ayah...bayaq yuran semua aku guna duit biasiswa...hampa tu guna duit mak ayah..tengok mak ayah sayang dekat sapa lagi....
- time mak beranak dekat adik dulu aku yang jaga bakaq tungku bagai..hang  p mana p main..aku ni kena masak nasi semua...

*Pencerahan:
...dah hang dapat biasiswa perlukah mak ayah hang tanggung lagi...daripada tanggung hang baik dia sara adik beradik yang lain...yang xdapat biasiswa...bila hang sebut pasai hang jaga mak hang dalam pantang..ada x hang pernah fikiaq waktu hang beranak dekat ank hang bukankah adik hang juga yang tolong masak dekat hang???bukankah ayah hang juga ka yang tolong bakaq tungku dekat kat hang...waktu mak hang sakit....bukankah adik hang yang p jaga mak hang dekat hospital sampai ke akhir hembusan nafas dia....menghadap kerenah mak hang yang macam2....memalukan adik hang depan orang rami dekat hospital....ada x time mak hang beranak tu dia memalukan hang???dia langsung xleh bangun dan buat kerja??ada x????

*maka: fikir2lah...xkemana pun kadang2 bila kita ni dok mengunkit...Allah tu dh bayaq dah apa yang kita buat dulu....cuma kita ja yang buta xnampak..sbb kita ni malas nk pikiaq....sbb kita ni dok kalut cari kesalah dan mengungkit...

tiba-tiba satu point yang kak chik aku bagi dekat aku..aku rasa inilah nasihat paling2  berguna....

1. dulu time kita kechik2 kita berjaga tengah malam menangis...kita susahkan emak kita....dia bangun dengan sabaq dan belek apa yang patut..tapi time mak menangis sakit...kita pula mudah meradang dan naik angin....kenapa kita xsabaq seperti mak kita jaga kita???

2.time kita duduk buas..buat bising lari sana lari sini..panjat sana panjat sini...menjerit2 tengah orang ramai...ada x pernah kita terfikir mak kita rasa malu sbb xpandai asuh dan didik kita...bila sampai pula dekat mak kita yang sakit dan melopong serta memaki hamun kita depan orang ramai...kita rasa malu...sbb time tu kita fikir...mak kita xjaga maruah kita dan membuatkn orang terfikir kita xjaga dia dengan betul.....kenapa kita xrenung balik apa yang kita buat waktu kita kechik????

3.dulu abg2 dan kakak2 kata nk tolong adik beradik..xp kenapa waktu abang2 dan kakak2 yang berkahwin tu xpula terlintas tentang perkara nk tolong adik-beradik dan mak ayah..kenapa kahwin tu diutamakn berbanding memberi kesenangan kepada mak dan ayah??kenapa xfikir???kenapa kahwin???memanglah kahwin tu jodoh...xp kenapa xfikir janji tu satu tanggungjawab..yang perlu ditunaikan???(bagi aku yang ni...everbody has it own reason...xp aku 50/50 dengan pandangan kakak aku..hahahahan..bukan sbb aku gedik nk kahwin..atau sbb dia xkahwin lagi...xp aku fikir..semua tu adalah ketentuan..dan bila mana kita pilih jalan yang kita nak..maka seharusnya kita perlu fikir masalah dan jalan penyelesaiannya juga)..g tu...heheeheheheheh

Kesimpulannya:
what comes around will goes around...the circle is never end....sbb Allah pun dah kata bila kita tua kita juga akan kembali seperti anak-anak kecil...jadi, jagalah sebaik mungkin hati dan perasaan ibu bapa kita...sepertimana mereka pernah melayani kita jua.....Inshaa Allah..sama-sama kita usaha...

1.kesabaran seorang anak xakan sama dengan kesabaran emak dan ayah...
"seorang ibu boleh menjaga 10 orang anak..10 orang anak belum tentu boleh menjaga seorang ibu"

 

Kawen Kawen

Bersempena cuti awal muharam yang lalu banyk kenduri kendara berlangsung...Alhamdulillah, semoga semuanya dirahmati Allah...dan xterlepas juga..kawan aku pun melangsungkan perkahwinannya....syukur..semoga kekal hingga ke akhir hayat...InsyaAllah..jom belek-belek sekitar perkahwinan kawan ku ."Ita & Lan"...








Gelagat....
Dalam dok makan kenduri ni ada la macam2 cita menarik kawan kelas aku ni...Al-maklum lama xjumpa..sekali jumpa habis la...:
1.kisah cik temah yang on diet...sekarang dh kurus..siap wat advertisement dalam FB..bagaimana nk kurus..jd sapa2 yg nk kurus tu leh la ikot petua cik temah ni ya...hahah
2.wajah rain@mat aron aziz yg belemuih@serabut dengan jambang..macam aku nk bg pisau cukur suoh kawan aku ni cukuq...
3.pasal soang teman dok wat ayat2 sedih sbb dia spm jaaaaaa...org len dgreee..ohhoiiiiiii..macam aku nk p semboq ja muka dia...(Assalammualaikum...rezeki masing2 uollsss)
4.salam perantauan (ramai juga la xdapat dtg kenduri ita ni..jd pakat2 kirim salam..dan yang paling jauh cik wawa@puteri buloh betong..nun jauh di tanah suci...)
5.jemputan kenduri kawen asri&mizah...serta kakak nani..maka bertambah lagi la..jadual kenduri den..heheh

Do & Don't...
Okey..kawan2 sekalian...klu kita p mana2 pn haruslah kita pastikan beberapa perkara tertentu agar kita tidak lakukan..Antaranya:
1.jaga pertuturan(ni part paling susah utk aku..sbb aku kalu jumpa member la huh..habis la..xda insurans dh aku kasi..kaw2 dan pedas...maaf kawan2...aku akn cuba perbaiki..InsyaAllah)
2.dah jaga pertuturan haruslah wajib menjaga perlakuan juga (sopan dan santun...biaq org kata hipokrit atau plastik dari dok tunjuk kelakuan xsenonoh...huhu..no no no...)
3.menghidari bertnyakan soalan2 pedas atau nnt terkena terebei balik kotttt
  - sekarang buat apa..(okey lagi)...kerja apa...(dh masuk kategori susah nk jawab)..sbbnya kena2 la org tu baru ja berhenti cmna..atau kerja dia xseberapa..jadi better jgn tnya..melainkan dia nk cita..ni x..bila kita dh tnya..kerja apa..past tu org tu xmau habaq..kita dok tnya n paksa juga...huhuh...kecik ati orang tu...cuba kalau kena tang batang idung sendiri apa pulak kita rasa..kannnnnnnnn..
4.dan lain-lain.....InsyaAllah masing pun tahukan apa yg patut buat dn x...


Antara lain yang menarik:
Scene 1-"soalan"
Boya; Nanti jgn lupa mai kenduri aku pulak 23 ari bulan ni
Rain: Nanti kenduri dekat rumah Mizah(tunang boya) hg ada kan..sbb t nnti kenduri dekat rumah hg aku dh balik K.L
Lain-lain: hahahahahahahhah...wak lu...cmfm la...boya tu ada time kenduri umah bini dia...haiyooooooo..de''''

Scene 2-"teluq"
ramai2 atas pelamin tengah tngkap gambaq..tiba giliran pengantin lelaki bergamabr dengan gen2 lelaki ja
Boya:jap jap aku nk masuk juga
Ramai: lekas la..
sedang tangkap gambaq..boya terperasan yang lelaki semua ada bunga telur kecuali dia...
Boya:mana aci hampa semua ada teluq..
Lain-lain:hahahahah..hoi cmfom2 la lelaki semua ada teluq...adehhhhhh...merah padam muka pengantin...











Isnin, 12 November 2012

Death note again...(banyk la kau punya death note!!!)

Mimpi yang bukan-bukan
Kebelakangan ni..aku asyik bermimpi orang di sekeliling ku meninggal dunia...mimpi tu mainan tidur dan salah satu gangguan syaitan jua..xp..mimpi tentang kematian adalah sesuatu yang akan aku ambil kisah...bukan sebb nk berjaga kot kot dh tiba masa..(yang tu wajib la kena sentiasa beringat..xmimpi pun kena juga selalu beringat dan bersedia)..sbb orang selalu kata kalau mimpi saudara-mara terdekat ni..selalunya, saudara-mara kita akan meninggal dunia...dulu..time aku mimpi mak aku meninggal pun..ada juga saudara-mara aku meninggal...xp sekarang pelik cikit..dah 4 hari aku mimpi orang meninggal..maybe banyk sangat berfikir kot atau rindu(hahahah)...apa pun think postif..kematian tu adalah pasti....cuma aku suka ambil kisah..sbb aku perlu tahu siapa yang meninggal..terutama saudara-mara dan sahabat sekalian...kalau berkesempatan dan berkeizinan boleh melawat..menziarahi orang mati ni pun salah satu sedekah juga dan terapi rohani agar xlalai dengan hal dunia...InsyaAllah..

Sabar & Tabah....
Hampa nak tau time kalau la orang terdekat dengan kita meninggal...kita selalu akan dapat pesanan dan ucapan ni..."banyak besabar dan tabah"..huhuh...menyirap darah aku kalau dok dengaq orang memberi ucapan macam ni time kita ditimpa musibah terutama time kematian..entah la..aku pun xdapat nk explain kenapa ..sbb dulu time mak aku meninggal..banyk la kawan2 cikgu2...dan sepupu dok kata tabah..sabar...huh,....menyampah weiiiiiiiiiiiii.....dengaq ucapan ni..aku tahu la..kena tabah dan kena sabar sbb ni ketentuan Allah...mmg wajib pun kena tabah dan sabar..xhabaq pun aku tau....xp nk wat cmna kan...tu ja depa mampu ucap....xkan nk kata.."selamat meraikan kematian" pulak..xpun "selmat meninggal"...gila ka apa...apa pn..lain orang lain rasanya..xp for sure..aku memang xsuka mendengarnya..hahahha..sbb aku menangis bukan kerana aku sedih mak aku meninggal...xp aku menangis..sbb aku kehilangan sesuatu yang paling berharga dalam hidup aku...semua orang sayangkan emak kan...dan ada la perkara lain yang aku menangis...mana leh gtau..hahahahahah....jadi..disebabkan aku xsuka ucapan tu..maka setiap kali aku mendapat berita kematian..aku akan ucap seperti ini...."Al-fatihah..semoga rohnya dicucuri rahmt dan ditempatkan dlm kalangn org yang beriman"..InsyaAllah...

Last but not least:
Sama-sama kita sedekahkan Al-fatihah buat mereka yang telah meninggal dunia, ibu bapa, para sahabt kita dan xlupa junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W...semoga sekalian mereka dan kita ditempatkan dalam kalangn orang yang beriman InsyaAllah...


*seketika tu..akan ku terkenang arwah emak dan mereka yang telah pergi....semoga mereka dijauhi azab kubur dan api neraka...(Al-fatihah)...

Sabtu, 10 November 2012

Twilight Gengsters



Story overview:
Sebuah karya daripada Korea selatan...sebuah perjalanan dalam kehidupan..tiga orang nenek yang terpaksa menghadapi keadaan getir hidup dilewat usia kehidupan...dengan berbekalkan keazaman sebelum berakhirnya sebuah kehidupan...impian ke hawai menjadi taruhan...pelbagai getir perlu di tempuh hingga berakhirnya sebuah perjalanan...

Pengajaran:
Kisah tiga orang nenenk ni penuh dengan liku-liku. Sebagai warga tua yang telah dipinggirkn mereka terpaksa berusaha keras untuk memastikan kelangsungan kehidupan...Tersentuh la hati aku time aku tengok cita..terbayang-bayang aku dekat orang2 tua yang menghadapi nasib yang sama seperti dalam cerita ini..Tidak mustahil suatu masa nanti aku jua terpaksa menghadapi perkara seperti ini...

Kisah ini mengangkat nilai moral yang semakin jauh daripada masyarakat kini,
- hormat pada yang tua kasih pada yang muda (bila anak2 tidak menghormati ibu bapa)
- jangan diambil hak orang lain sebab kita tidak tahu apa yang telah mereka lalui untuk mendapatkannya. (paling sedih time nenek ni terpaksa jadi perompak untuk dapatkan balik duit depa..sbb perompak tu dh ambil duit simpanan depa yang depa dh kumpul selama 8 tahun..aku rasa macam kejamnya...)
- planning untuk waktu tua..agar tidak terjadi seperti nenek ini (terpaksa merempat biarpun ada keluarga, terpaksa bekerja sampai ke mati untuk sesuap nasi)
- keazaman untuk teruskan hidup (jangan putus asa)
- dan yang penting sentiasalah beringat tentang mati..muda ka tua..mati tu xpernah kenal usia..jadi bersyukurlah jika masih lagi bernafas dan berakal...

Genre: komedi drama...best...!!!..selamat melayan...


Khamis, 8 November 2012

Sunnah oh sunnah...

Ramai yg beranggapan apabila kita tidak mengikut sunnah rasulullah maka rasulullah tidak mengaku kita sebagai umatya..seharusnya kita lebih jelas bahawa org yg tidak mengikut sunnah itu bukan beeri mereka menolak.

Kebiasaan Situasi:
"aku xmahu kahwin" - senang ja org akan kata eh mana boleh cm tu nnt nabi xmengaku umat..
"Assalammualaikum"??? instead of "Hello"...dia cuma kata dia xmahu kahwin bukan beerti dia menolak perkahwinan...jadi kena faham dulu sebelum menjatuhkan sesuatu hukuman...

Kepelikan:
aku pun xfaham dgn umat Islam melayu kat Malaysia ni...xtau la kot-kot kat negara lain pun sama
-misalnya kalau hal kahwin ni..
contoh kes poligami: kahwin lebih tu sunnah...huhu..rasa cm jijik pun ada juga..macam sunnah kahwin lebih tu dipermain-mainkan pulak..hey tlong la..jgn memalukan sunnah yg dibawa baginda Rasulullah..xsalah pun nk kahwin lebih..xp tolong jgn memperkotak-katikan...

satu lagi isu simpan janggut
ni pun salah satu masalah juga..dilema antara fesyen dan sunnah
1.sesetengah beranggapan bahawa org yg simpan janggut kalau berbuat jahat xboleh jgn simpan janggut..buat malu rasulullah ja..
(aku punya pendapat - konfius; sbb ada pro dan con nya kat situ..bukan sbb aku simpan janggut okey..hahaha)
Pro - dapat pahala, nampak lebih matang..sbb aku pernah dengaq dari sebuah kuliah juga antara kelebihan simpan janggut ni adalah akan menampakan seorang itu lebih matang dan garang..dan dari sudut kesihatan pula ada pula yang kata ada kaitan dengan kesuburan(opps..aku pun xtau cmna tu..hehe)..dan ada kaitan dengan jantung..huhuhu..okey fakta ni xdapat nk dikenal pastikan lagi..jadi sama-samlah kita siasat .hhahahaha
Cons - mcm biasalah..bakal memalukan imej orang alim sbb kalau simpan janggut tapi xsolat dan melakukan maksiat apa gunanya...

xp..apa pn think positif..sekurang2nya org yg simpan janggut dan kahwin lebih tu dah melakukan suatu sunnah rasululullah berbanding dgn kita yg langsung xbuat apa2...dan harus juga kita ketahui bahawa sunnah rasulullah tu bnyak...(xp masalah umat Islam Malaysia ni depa cuma nampak dua benda ni ja..heheheh)

Antara sunnah Rasulullah yang lain:

1.     Senyuman

2.     Dahulukan Kanan

4.     Bercelak

5.     Memakai Cincin

6.    Cara dan adap ketika Makan & Minum

dan lain-lain http://shafiqolbu.wordpress.com/2012/02/19/tip-amalan-harian-15-sunnah-rasulullah-saw/

 


Isnin, 29 Oktober 2012

Adiladha dalam kenangan....

Keluarga adalah satu institusi yang berfungsi dan berperanan dalam membentuk dan mendidik manusia pada peringkat pertama sebelum mana-mana institusi pengajian...
maka...keluarga yang lengkap dengan didikan yang terbaik akan melahirkan insan yang mulia..jika tidak, maka lahirlah pelbagai kepincangan dan permasalah dalam masyarakat. Justeru, keluarga adalah institusi yang harus dipandang tinggi dalam masyarakat. Malangnya, institusi ini tidak lagi berperanan seperti mana yang diharapkan....


My family is not perfect...
aku bukanlah Insan yang lahir dari sebuah institusi keluarga yg hebat...kepincangn dan perbalahan itu sering berlaku...dan ini adalah lumrah dalam mana-mana keluarga...kerana kita bukan sempurna..xp tugas kita adalah mencari kesempurnaan dengan memperbaiki setiap kelemahan...Namun, ia bukanlah sesuatu yang mudah kerana toleransi dan memahami adalah kunci yang paling utama untuk membentuk sebuah institusi yang kuat...dan itu merupakan pokok utama dalam mana-mana perhubungan kekeluargaan...dan aku mengharapkan ianya pasti berlaku sutau hari nanti....


Its more than a PHoto
apabila aku melangkah atau melihat mana-mana foto keluarga sahabat2ku..pasti ku rasa cemburu..kerana aku juga menginginkan sebuah foto keluarga yang lengkap dengan semua ahli keluarga...Namun, harus aku fahami...bahawa foto cumalah gambaran luaran pd kaca mata siapa yg melihatnya..tapi kenyataan di sebalik sebuah foto adalah suatu misteri dan rahsia yang sukar untuk diungkap dan diceritakan...berbahagialah sebagaimana kita mampu miliki pada hari ini...kerana ada insan lain yang langsung tidak punyai keluarga apatah lagi sebuah foto...
Accept in what way they are
adakalanya kita mahu miliki sebuah keluarga yang hebat..punyai segalanya dan jauh dari kerumitan permasalah...dan ketika itu jua, kita miliki pelbagai kerenah dan sikap dari setiap ahli keluarga..Namun itulah realitinya...yang jauh lebih indah dan hebat dari sebuah keluarga yang kita ingin dan impikan...kerana mereka membuatkn kita berfikir untuk tidak melakukan kesilapan yang sama di masa hadapan..kerana mereka adalah anugerah pengajaran untuk kita gunakan dan hindari...kerana mereka adalah ahli keluarga yang nyata walau siapa pun mereka...



Penutup kata:
sesiapa pun mahukan lebih daripada apa yg sudah mereka miliki...kerana itulah kehendak manusia yang tidak pernah terbatas dan puas...jadi bersyukurlah dengan apa yang kita miliki dan punyai..kerana lusa siapakan tahu bahawa segala yang buruk itu adalah indah dan baik....daripada apa yang kita impikan...Biarpun keluargaku punyai pelbagia cerita...namun, realitinya merekalah keluargaku sehingga aku kembali kepada maha pencipta...demikianlah jua mengapa Mak dan ayahku tidak pernah membenci anak2nya dan menyayangi setiap dari kami dengan layaknya....kerana anak adalah anugerah......

Salam adiladha...
apa pun jua pengorbanan yang dilakukan daripada setiap ahli keluarga kita merupakan suatu yang tidak boleh dibalas dengan wang mahupun budi dan yang layak membalasnya adalah Allah...semoga Allah merahmati dan memberkati jasa mereka...InsyaAllah...

(25/11/12 *keluarga ku tetap keluargaku.....)