Sabtu, 24 November 2012

No use la!!!



Don’t Speak!!!
Apabila kita manasihati orang lain dan kita mengharapkan orang itu utk mengikuti apa yang kita nasihatkan seharusnya kita nilai dan munasabah dahulu adakah diri kita ni layak utk menasihati orang lain…sbb adakalanya kita memberi nasihat xp kita juga masih mengingkari nasihat yang kita beri….banyak lah kes…
“cakap xserupa bikin….lebih sudu dari kuah…”
atau..kadang  tu kita sendiri sedang lakukan kesalahan….xp pada masa yang sama masih menasihati orang lain utk tidak melakukan sedemikian…
memang la xsalah pun kalau orang yg sedang buat salah tu manasihati…xp adakah orang yang mendengar tu nk mengikutnya, melainkan orang itu Insaf dahulu dan kemudian bercerita mengenai kekesalannya..barulah ada terkesan di hati…dari orang yang buat salah x sedar2 xp boleh pula dok nasihatkan orang…..(xp xda pulak aku suruh hampa wat salah pastu insaf..ni utk certain kes ja)

Kepimpinan  melalui teladan …(betulkan  jika aku salah)
sure kan kebanyakn orang dekat Malaysia ni akan dengaq perkataan ni…Ingat paling terkeji andai kata pemimpin yang kita percaya xp xmampu nk menjadi contoh yang baik..misalnya contoh yang paling dekat dengan kita adalah;
1.Ibu bapa terutama ayah – sbb dia adalah ketua keluarga..jika seorang ayah gagal menerajui keluarganya maka akan terkesanlah seluruh keluarganya…
2.Orang yang lebih tua dari kita: abang, kakak, pak cik, mak cik, atuk , nenek dan lain-lain
3.guru – merupakan insan yang paling terbaik utk dijadikan teladan..sbb tu tugas seorang guru tersangat berat…hingga ke akhirat akan dituntut tanggungjawab seorang guru
4.pemimpin pelajar
4.lain2 bidang

Soroton:
okey, motif aku tulis ni sbb aku kecewa dengan teammate aku yang seharusnya menjadi teladan kepada adik junior ataupun orang baru dalam kumpulan kami…siapa pun akn kecewa jika sedang asyik sahabt aku seorang ni beri penjelasan dan penerangan boleh pula teammate aku yang lain main-main dekat belakang….kalau nk main xsalah nnt kita main la sama-sama…InshaaAllah…
orang cakap waktu nak melawak kita melawak..waktu serius kita serius..baiklah maybe aku juga ada buat silap atau pernah buat seperti yang teammate aku lakukan dekat kawan aku…sbb kita kena selalu ingat Allah pay cash….Cuma apa bentuknya..kita xtahu..jadi sama2 munasabah diri….


Tiada ulasan:

Catat Ulasan