Jumaat, 16 Disember 2011

"I mean NO harm" .... (HEMOFILIA)

14 Disember 2011
hari yg mendebarkan..sbbnya hari pembentangan bagi "Marketing Plan Project"
Keadaan dewan Kuliah B yg sejuk
menyebabkn aku mengigil
ditambah pula dengan rasa gemuruh yg mendatang
semakin kuat aku menggigil
namun aku cuba bertenang walaupn jantung sedang berdegup kencang
bukan gemuruh utk membentang
xp gemuruh pada soalan yg bakal diaju dn ditentang
.................................................
dalam pada tu juga..kawan aku ni dok melawak...
boleh pula dia dok kipas-kipas aku
makin sejuk la...
last sekali aku pon melawak la balik...
disebabkn xboleh tampaq atau pukul dia....
aku pn cubit la dia..
nk kata kuat x la....paling perlahan la aku buat...
sbb aku tau kalau aku katok(pukul) dia jap g teruk pula jadinya
(bukan sbb nk kata aku ni kuat xp dia ada "HEMOFILIA")
aleh-aleh..esok aku tengok-tengok
tangan dia dah lebam

"Sekadar Hiasan"

adeh BERSALAH sudah..................................................

PENGAJARAN:
1. Klu anda penghidap HEMOFILIA sila maklumkan pd sahabat dn rakan-rakan anda agar mereka tahu dan sedar utk ambil apa-apa jua tindakan jika berlaku kejadian yg tidak diingini
2.Jika anda tahu rakan anda penghidap HEMOFILIA. Berguraulah ala kadar dn jgn bergurau secara fizikal..

FAKTA:
      Hemofilia adalah kelainan genetik pada darah yang disebabkan adanya kekurangan faktor pembekuan darah. Hemofilia A timbul jika ada kelainan pada gen yang menyebabkan kurangnya faktor pembekuan VIII (FVII). Sedangkan, hemofilia B disebabkan kurangnya faktor pembekuan IX (FIX). Hemofilia A dan B tidak dapat dibedakan karena mempunyai tampilan klinis yang mirip dan pola pewarisan gen yang serupa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan