Jumaat, 13 Januari 2012

Aku mencari sinar dibalik kelamnya Hati


 Hati kelam/gelap/beku
itu yg aku rasakan...dibibir aku lafazkan kalam-kalam suci memuji Ilahi
namun di hati masih kekal tegar membeku.
aku cuba menghayati setiap lafaz suci
namun kenapa masih aku gagal mencairkan hati ini

aku cuba menangis
tapi tangisan hanya dia mata bukan di hati
aku bertanya pada diri
aku renung jauh-jauh ke lubuk hati
cuba mengapai dasar
mencari cahaya yang tersembunyi

duhai hati
mengapa engkau masih berkeras
mengapa engan hadir bersama akal
agar tersuci diriku
daripada kelam yg telah lama aku himpun


bertanya aku dalam doa
duhai Ilahi
engkau yang maha mengetahui lagi memahami
adakah telah kau kelamkan hatiku
adakah salah sujudku
itu dn ini...
dan aku berfikir kembali
andai dikelamkan hati ini
mengapa masih aku tegar bersujud
mengapa masih aku menyebut namaMU
mengapa masih diberikan hidayahMU

Ya Allah
bertanya lagi aku kepada-Nya
dimanakah silap ku...
dimanakah khilaf ku...
tunjuklah padaku...
aagr aku dapat memperbaiki hati ini
agar aku ini bebas dari pelukan hati yg kelam dan gelap ini
ingin aku rasakan sucinya hati..

dan aku bingun dan buntu seketika
manakan Allah beri semudah itu pada hati
tanpa ujian menguji iman dan taqwa
masih banyak khilaf yg aku gagal taubatkan
masih banyak dosa yag aku lakukan

duhai Allah.
izinkanlah hati ku ini
merasakan hadir-MU
mencintai dan mentaati MU
jangalah bairkan aku tenggelam
bersama kepekatan hati yang kelam
cerahkan langit hati ku...
agar tumbuh menghijau rimbunan pohon, rerumput dan mekar bunga-bunga
ditaman-taman hati ini

teringin aku Ya Allah
merasa kusyuknya beribat kepada-MU
seperti fatimah dan ali Bertasbih kepada-Mu
seperti sufi yg gentar kepada-MU
seeprti soleh dan solehin menangis
bersyukur di atas nikmat-MU




Tiada ulasan:

Catat Ulasan