Selasa, 17 Januari 2012

Robohnya rumahku buat kali ke-2

Hari ni dh masuk kali ke-2 mengulangi kesilapan perbuatan yg sama
aku dh merosakkan janji ku pada-Nya
23 tahun masih belum berubah
telah aku berusaha untuk bersujud dgn tawaduk dan tekun
namun aku gagal mengekang nafsu yg meronta
terturut aku bersamanya
melakukan kesilapan yang sama

tergadai Iman yang aku bina sekian lama
runtuh dan roboh rumah ku
arhh...menyesal dn kesal
mengharap pada diri agar kali ini
biarlah yg terakhir
segera aku kembali bersujud
memohon ampun agar dikembalikan kekuatan imanku
agar dapat ku didik nafsu ku semula
hanya Allah Yang Maha Mengetahui
lagi Maha mengasihani

adakalanya, aku rasa tidak layak untuk aku bersujud lagi
setelah mengenangkan kesilapan yg berulang kali
aku malu pada-NYa
munafik diri ku
janji yang aku zahirkan
telah aku khianatkan

adakalanya, aku seperti mengharapakn diri ini
segeralah kembali abadi bersujud di sisinya
saat imanku masih teguh dan utuh memaksikan
bumbung keimananku
agar tidak perlu lagi aku
kembali mengulangi dosa yang sama

Namun, Allah ada ujiannya
manakan beriman seseorang jika
tidak diuji Oleh-Nya
ternyata sekali aku masih belum layak
masih jauh lagi sujudku padaNya
aku gagal pada ujian-Nya

merenung aku pada petikan hamba Allah yg dikongsi bersama:
IMAM GHAZALI MENGUMPAMAKAN NAFSU SEBAGAI KUDA YANG LIAR. JIKA TIDAK TERDIDIK, KUDA AKAN MENGAMUK DAN MENJATUHKAN ORANG YANG MENUNGGANGNYA. JIKA BERJAYA DIJINAKKAN PULA, KUDA AKAN MUDAH DITUNGGANG MENGIKUT PERINTAH.

BEGITU JUGA DENGAN NAFSU.
JIKA DIDIDIK DENGAN BETUL , IA BOLEH MEMBAWA KEPADA KEBAIKAN
masih belum terlambat
untuk aku kembali bersujud sepenuhnya
dengan rasa hati yang berat
aku rasa jijik untuk berdiri
sebaris di saf yang sama bersama suadara muslimku
tidak layak aku
kerana diri ku masih bergelimpangan dengan dosa
gagal dalam mendidik nafsu

hinggakn hari ni
aku tidak menghadirkan diri untuk bersujud bersama pada subuh yang indah
aku lakukan sendiri
kerana aku tidak layak untuk ketuk-mengetuk pintu kalian
untuk bersujud bersama
maafkan aku..

berkata hatiku:
aku benar2 lemah...aku benar2 malu
malu pada Allah....malu pada diriku

duhai diriku
maafknlah diriku
kerana aku gagal membimbing mu
gagal mentadbir hati ku

Ya Allah...malu untuk aku bersujud pada-Mu
namun..aku sentiasa perlukan-Mu
janganlah engkau meninggalkanku
aku hanya mempunyai-Mu
Tuhan yang satu
yang Maha mengetahui lagi Maha mendengar
rintih-rintihan ku
ampunilah aku....berikanlah sebuah kehidupan dan hati yang baru
agar dapat ku paksikan rumahku
dengan tiang keimanan yang baru

Tiada ulasan:

Catat Ulasan