Isnin, 30 Mei 2011

JourNeY 2 the south

Day 1st....Jumaat/27
-bertolak ke jeti - penang utk jumpa naz n a.amin:
jam 5.00 pm dari rumah ke summit plaza,bm...Tengok langit macam mahu hujan..Alhamdulillah sehingga tiba di summit, hujan xturun..selamat..namun bas pula xda utk ke jeti..naik rapid 702..jauhnya perjalanan..belok sana belok sini baru sampai..jam 7.00 mlm bertemu naz di jeti dan bergerak ke penang dgn feri penang yg kelas..hampir 15 minit meredah laut baru kami dapat tiba di Penang dan bergerak dgn Proton saga FL..milik a,amin yg dh lama menunggu..solat + mandi + tukar baju + ambil hadiah +tekan duit ...jam 8.30 pm,kmi pn bergerak keluar dari penang menuju ke destinasi Johor Darul Takzim..masuk jambatan Jam pula..hampir jam 9.10 pm baru trafik kembali lancar dan baru dapat kami bergerak dengan tenang.. melalui Tol Juru(ambil tiket)..terus ke K.Lumpur..melalui terowong,Jelapang...dgn lancar.nasib baik kami bergerak ke Selatan.jika ke utara pasti sibuk, tgk trafik dari K.L sesak menuju ke Utara...sepanjang perjalanan kami tercari2 tol,excited n risau utk bayar tol..maklumlah pertama kali bergerak ke Johor dgn teman22 yg kurang pengalaman.selalunya pergi dgn bas jd xperlu fikir dn berjaga.cuma duduk dan lelapkan mata.senang sekali.xp dh naik kereta ni lain la pula..terpaksa berjaga menemani a,amin..agar x tido..kami singgah di kebanyakn RNR ke  K.L..Sg perak,bukit gantang Dll..dekat c ni terserempak dgn cikgu pratikal lama time form 2.xp takot nk tegur..nnt silap org pula..namun masih yakin bahawa dia adalah orgnya..hingga di rawang,kami sudah x larat nk teruskn perjalanan..jd ambik keputusan utk berhenti di Rawang, utk tido sebentar...ramai juga org di sana.ada yg berhenti menggunakan tandas..dan x kurang juga yg berhenti utk lelapkan mata..kami baru 1/3 perjalanan..masih jauh lagi..dalam planning nk drive terus ke johor...xp dh ukur kemampuan(a,amin seorg ja yg drive)..jd lelap ja la kat rawang..2.30 a.m-5.00a.m

Day 2nd-Sabtu/28
-seawal pukul 5.00am, kami mulakn kembali perjalanan menuju ke destinasi.dgn kelajuan 110-120km/j..Kami singgah di RNR S.BULOH,cadang tu nk solat subuh di sana.xp ramainya org.penuh tandas dn bilik air..xjd la nk bersolat dekat sana..kami kambali meneruskan  perjalanan ke perhentian seterusnya..mungkin kurang org..kali ini kami singgah di RNR Dengkil,mandi + solat subuh..jauh bezanya dari RNR sg.buloh yg sibuk dan ramai org..hampir jam 7.00 am kami selesai dn menyambung perjalanan.keletihan semalam masih berbaki..mengantuk masih terasa lagi..tidur dlm kereta,.biasa la..RNR seterusnya,ialah Ayer keroh..kami singgah di sana utk bersarapan dan minum Nescafe utk hilangkn mengantuk..xp yg xtahan tu makan nasi lemak..aduh..hampeh..hahah(nk wat cmna yg tu ja murah dekat RNR)..perjalanan di sambung hingga ke perhentian seterusnya...utk beli gula22 dn isi petrol...yg penting kami cari BHP utk isi Petrol...sbb a,amin dh terpengaruh dgn iklan radio...gerak gerak dn gerak..hingga tiba di Ext Simpang Renggam,Johor..dalam jam 10.15 a.m..kami pn terus ikut sms direction dari kiriman Azza..mula tu ingat dekat ja nk sampai ke Pontian lepas baca sms tu..rupa2nya wah..berbatu dn berkilometer la juga...mungkin baru 1st time sampai ke daerah ni..akhirnya kami tiba ke destinasi, Hosp Pontian, tggu azza dekat  c tu dn gerak p rumah dia..kami mandi dn merehatkn diri(yg penting dapat makan roti canai) sekejap sebelum menghadiri kenduri k,nisah..dalam jam 12.15 kami bersama azza dn adik dia gerak ke Kota Tinggi..yg huh..xtau la nk cakap..jauh juga la...dlm 2 jam juga baru sampai..nasib ada bantuan GPS dn adik azza..klu x..xsampai la..dh sampai..nk cari kenuri umah k.nsah tu pn susah juga..berpusing22 kami dalam tmn tu..ada bnyk kenduri..tnya RELA..dn akhirnya sampai.....apa lagi terus serbu ja..xp serbu berhelmet la.takot silap kenduri..hahha..nasib bek jumpa keduri yg 1st tu kami xmain serbu ja..sempat bertanya dulu..maklumlah..sesat jalan malu bertanya..budi bahasa budaya kita...ramai jga tetamu yg diundang..manis k.nisah dn suami..sama cantik sama padan..Alhamdulillah..semoga kekal bahagia sepnajang hayat...moga22 Allah sentiasa memberkati keluarga kamu kelak..sempat la bergambar satu photo dgn k,nisah dn suaminya...tanpa berlengah kami pn terus pulang ke rumah azza..xnk singgah lama2 dekat kenduri tu..sesak dibuatnya..dlm perjalan pulang ke rumah azza..kami di bawa melawat ke Danga Bay...xp malang sekali..tgh renovate....jd terus la balik..dlm perancangn kami akan singgah di penghujung benua,Tanjung Piai(sorry klu salah eja).xp xsempat sbb dh petang sangat..jd terus balik..(insyaallah nnt pasti ada rezekinya)...family azza ni peramah..cuma kami ja yg tiba22 menjd pemalu...heheh..aku dh xleh nk bersuara dh.hilang suara d sepanjang perjalanan...sempat berkenalan dgn ank sedara azza yg lincah lg cerdas..MOhd Nur Haq..(rambut ank sedara dia paling tutorial sekali..kerinting hujung,,,a,amin jeles..hahahah)..mlm tu kami p pasar apa tah dekat pontian..lebih kurang mini ekspo macam tu..siap ada pertunjukn baju pengantin lg..xp malang sbb xsempat model tu nk wat show..elektrik xda..huhuhu..kesian...ronda22 jap kat c tu..sempat kami ambil angin kat tepi laut pontian..ala22 Gurney,penang.....xp gelap xda lampu..ok la..dapat juga aku baring atas tebing makmar tu sambil tgk bintang...dan balik dn tido..awal tu kami tido..jam 11 semua dh terlentang...zzzzZZzzZZzzzZZ........

Day 3rd- ahad / 29
-ahad pagi..sEawal jam 7.00 semua dh bersiap22 nk bertolak balik ke utara...sarapan bersama azza n family dia...kami sempat juga melayan siaran indonesia..sinchan n majade...lawak la pulak bila layan translation bahasa jepn ke dlm indon hahha.....dlm jam 9a.m mcam tu kami pn bertolak ke gombak umah mak long abg amin...sempat singgah di beberapa RNR sebelum sampai ke K.L.. dlm jam 12.30 kmi pn dh masuk tol sg besi..than belok ke arah cheras n kuantan..xp silap belok kmi  tersesat..sudah ni 1st time masuk K.L..ikot signboard ke cheras...ingat satu ja.banyk pula tu signboard dia..fly over lak mmg over la..bnyk lak tu..huh pening..past tu singgah letak petrol kat petronas tnya pekerja dekat c tu..dia cakap senang ja..adik terus ja..terus n terus  xp kmi masih sesat...pusing merata juga la..sampai masuk area Bank negara,..KTM..Masjid negara...akhirnya jumpa juga jalan ke gombak..rupa2nya jln dia sama ja nk p ke kuantan..so kmi pn ikot la jalan Gombak..sampai pak long a,amin dtg than bawa kmi p umah dia...letih juga la nk sampai ke umah Pak menakan a.amin.jam 2.30 baru sampai..pekan greenwwood..UIAM...batu caves...huh...makan22 + solat + sembang22...than sambung balik perjalanan ke umah NIna...nasib ada pak long a.amin..jd xda sesat sangat..kmi ikot MrR2..ikot kanan ja petua ayah nina n pak long abg amin..kemudian terus...so kmi pn ikot la..lalu zOo negara...ampang..Dll..than call Nina..past tu dia ambik p umah dia..dlm jam 5.00 pm.sampai jam 6.30 kmi pn bertolak balik ke PEnaNG....sedar22 xsedar rupanya jalan kami tersesat tu dh dekat sangat dgn rumah nina..klu tahu awal2 dh singgah..past tu baru la p umah mak long abg amin..xp bukan begitu aturan Ilahi..than kami masuk tol sg buloh dn benti solat maghrib kat sana...kat  c ni aku bertuah sangat..sbb dapat jumpa Pak su aku...hhuhuh..nasib Allah gerakkn hati aku utk bersolat maghrib mengikut imam..klu x xtahu la yg jd imam tu rupanya pak su aku...past solat tu sembang22 sat..than jumpa la keluarga dia...dlm jam 8.30..kmi keluar dari RNR sg.Buloh..dn singgah di RNR seterunya utk makan malam....past tu terus balik PenaNg...letih letih dn letih..plus dgn silau lampu kereta..balik tu singgah dekat RNR sg.perak tuk refresh balik..sbb dh ngantuk sangat..sempat la naz dok wat lawak tgh mlm...kami teruskn lg perjalann ke penanG..xp kli ni..xsempat sampai penang mlm tu juga..sbb a.amin dh letih n nagntok..so berhenti dekat bukit gantang dh tidur....(sepanjang balik tu..lagu ni yg sedap utk layan...TNya sama pokok...apa sbb goyang..jawab angin yg goncang...)...huh panas time tido tu..aku sampai buka baju...than p mandi..xp masih panas...jd xberapa nk lelap...dl jam 5.00 am kmi sambung perjalanan ke Sg petani utk hantaq naz..tahna balik ke sg dua..utk hantaq aku...kemudian baru abg amin..balik penang....maka tamatlah..journey 2 the south...aku pn solat subuh di rumah dn terus lelapkn mata sampai jam 11.00 a.m..Alhamdulillah kami selamat tiba ke destinasi...

letih..walau xmemandu..a,amin tentu lg letih..sbb dia sEoRg ja yg drive dari penang-johor-Kl.-sungai petani-penang...............