Isnin, 29 Oktober 2012

the britghtness moon & twinkle little stars...

Meteor
 ... pada tanggal 21 -02-2012 adalah suatu detik yg bermakna...time tu aku dapat saksikan antara kebesaran Allah iaitu tahi bintang melintasi bumi..bukan UFO okey...hehehe..SubhanAllah..bertuahnya rasa diri...

xp tu bukan kali pertama aku melihat tahi bintang..sebenarnya dah masuk 3 kali...kali pertama time aku kecik2 dulu (sek rendah)...lepas tu time sekolah menengah waktu bulan puasa nk p solat subuh...bukan semua orang dapat tengok tahi bintang kan...fenomena Alam yang jarang dapat orang saksikan...(nk kata aku antara org bertuah la..hahahah)...

dulu ada suatu masa..hangat pasal komet halley yang melintasi bumi...huhu...aku anatra yg excited juga la nk tengok komet ni...pada masa yg sama rasa gerun pun ada juga...sebab ni ada adalah fenomena komet yang tebesar setiap 76 tahun dan ada la juga orang kata tahi bintang tu nk langgaq bumi...(komet halley ni langgaq jupiter ye..fakta)..huhu..


The Moon & stars...
hobi aku dari dulu sampai sekarang..aku suka tgk langit,,,,suka tgk gugusan bintang,...rasa wah kagumnya..pada ciptaan Ilahi...time paling best nk tgk bintang...time musim kemarau..dan hujung tahun...sbb time tu langit xda awan...jadi leh la usha bintang2....satu g hobi aku..aku suka tengok bulan...rasa best sangat tgk bulan...(bukan berangan nk jd sailormoon okeyyy)..dia xcantik xp berseri...hebatkan ciptaan Allah...stp kali 13,14,15 ari bulan dalam kalender Islam...aku sure akn usha langit...sbb nk tgk bulan...paling best time bulan mengambang...dan kedudukun bulan separa dari langit...wah besar dan bulat sangat...comeinya..hahha..(dh jadi macam punguk rindukan bulan....)




Angan2..
dulu waktu aku darjah dua..cita-cita aku nk jadi ahli astronomi dan angkasawan...(xp time tu sbb kawan aku dari selangor yg membuka minda aku pasal benda2 ni...wah kampung sangatkan..hehe..dan sebelum tu aku xtau pun apa kejadah la angkasawan dan ahli astronomi tu.)..dulu aku suka la tgk Datuk Mazlan..ahli astronomi Malaysia yang lani berkhidmat dekat UN..wah hebat..aku mmg kagum n salute la...dan jeles pada syed Muzahfar sbb dia dh rampas cita-cita aku..hahahah



Kosa kata
usha - tengok
taik - tahi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan